понедельник, 23 июня 2014 г.

Егит дышетӥсь (кутсконэз)

Я, мон но кисьмай лэся.Кӧня малпай ни вал, дневник порма маке нуыны шуса.  Мар ке пӧрмоз-а, уз-а – улом но адӟом!

Ортчиз аре! Школаын дышетон аре! Сыӵе ӝог! Ӧй но шӧды кадь… Али гинэ кадь вуи вал,  али гинэ дышыны выри Лилия Николаевна шуэмзылы, али гинэ возьдаськисьгес студент вал кадь…Нош табере методикен дышетӥсьмес ассэ тросэзлы ачим дышетыны быгато ин.

Капчи-а мар-а мон школалы дышӥ. Ноку но ӧй малпа вал, школаын ужаны яралоз шуса, да ещё сыӵе! Уйвӧтам но адӟисько куддыр.Пиналъёсын туж ӝог ужан ӧре пыри. Мар соос мынам пичиесь: 1-5 классъёс. Нош бадӟымъёсызлэсь кышкасько. Тодӥсько, кыӵе али соос-туала дышетскисьёс.

Нош началкаын ваньмыз чылкак мукет. Соос чылкытэсь ай, искренниесь, наивноесь. Быдэс ар ӟыгыръяськыса улӥзы монэным. Тросгес ужам дышетӥсьёс уггес лэзё котыразы биниськыны, сэректо, лэся. Нош егит выль дышетӥсьлэн сюлэмезлы со шумпотон ук! Ну кызьы соосты палэнтод котырысьтыд, куке соос  кыдёкысен бызё дорад «Хеллоу, Лилия Николаевна !» шуса?! Мон уг быгаткы, уг но поты.

Нош коллективен сыӵе ик умой ӧвӧл ваньмыз. Ну, кызьы, ваньмыз умой, но не сыӵе умой, кызьы потэ вал мынам. Школамы бадӟым: сюрс кык сю пала дышетскисьёсыз, куатьтон пала дышетӥсьёс. Школае лыктэме бере, кылиськыны ик нокытчы вал. Кабинетэ аслам ӧвӧл, «англичанкаослэн» монэ ас котыразы особо каремзы ӧз поты, лэся. Ык-мык ветлыса улӥ школа кузя нырысь кык арнязэ. Пегӟеме потэ вал ин нырысь. Нокинэ но уг тодӥськы, номыре но уг валаськы, собыдӟа школаын туж ӵем йыромисько. Кин ке(уг ни тодкы,кин) шуиз «Бен татчы кылиськылы пока»…Каморка кыӵе ке. Ӝӧк сылэ, кык пукон, дӥсь ошет и трос кыӵе ке вуж пуконъёс. Мда уж…Методкабинет,пе. «Окнозы»  дыръя началкаысь дышетӥсьёс пуко татын тетрадьёс эскерыса. Тодматскиськом, соослэн классъёсазы ужано луо ук. Школаысь, пе, или сразу кошконо или затягивает шуо мыным. Тау, туж умой дэмлан егит дышетӥсьлы сёто. Мылкыд ик ӝутске ужан сыӵе кылъёс бере.

Ог кылын вераса, котыраз нокин но монэ ӧз кары. Огнам, коӵыш кадь, кудӥз ас понназ ветлэ. Педагог-организаторъёс пала кариськыны выри но, ӧзгес яра. Мар ке пичияк азьланяз малпанъёсы сярысь поттылӥ вал но, завуч пумен кылэм нӥ лушкем малпанъёсме. Соку ик валай, кытысь тӧл пельтэ. Так, малпай, татын трос малпанъёстэ эн шарая ай, Лилия Николаевна!

Нагрузка 20 час английской и ӝыны ставка воспитательской сётӥзы. Воспитательын кыкетӥ сменае ужалод шуизы, нырысетӥ классын. ГПД(группа продлённого дня) дыръя ик удмурт кыл дышетоно, нырысетӥ классэн, куинь пол арняяз. Экспериментальной класс.

ГПД-зы соослэн кутскиз куинетӥ арняысен гинэ. Отчыозь школалы дышыны выризы ай. Кыкетӥ арнялэн пумаз нуизы монэ дышетӥсенызы тодматскыны. Умой кадь. Мар,пе, тон олокытчы но кылиськыса улӥськод, кылиськы,пе, дорамы! Уфф, хоть аслам сэреге пичияк ке но луоз шуса лулӟи ас поннам. Трос ма вераз на, али ваньзэ уг но тодкы ни, но точно прочно йырам кылиз, ас вылам туж-туж бадӟым ответственность басьтӥсько шуса. 27 адями. 27 пичи пиналъёс! 27 маймылъёс!!! Марысь мар луизы ке, виноват луо мон,пе. Тау бадӟым, буйгатӥды егит дышетӥсез!

Кытчы йырме чуртнасько! Быгато-а? Вормо-а? Тырмоз-а  визьмы, кужыме, чиданэ?!? Эскерем потэ ук! Аслым но назло. Универын практика чик ӧз кельшы вал ук! Эскеро! Быгато! Чидало! Вормо!

Папае  «мон уг быгаткы» верамелы, ялан тон ӧд но эскеры на ук шуэ. Вот, мон эскеро, сэре верало – быгато-а уг-а мон дышетӥсь луыны.


Комментариев нет:

Отправить комментарий